Om våra bilar vore som datorer
_____________________________________________________________________

Innehåll:

"Bilen parkerades inte riktigt, kör Hjulspinn för att upptäcka ev fel på bilen".

Om våra bilar vore som datorer skulle dagen bil gå jorden runt på en liter bensin och kosta 10 kr. Detta har Ni säkert hört förut men det skulle uppstå fler underligheter...

Låt oss säga att vi köper en bil från det stora företaget Microsoft Bil AB. Dom säljer massvis med bilar och har i princip monopol på biltillverkning. Microsoft Bil AB har en rad olika återförsäljare, allt ifrån varuhus till bokhandlare och till företag som utger sig för att vara specialist på bilar. Många vet dock inte riktigt vad dom säljer eller vad en bil är för något eller vad den kan användas till. Bilarna är automatväxlade och har en mängd olika finesser. Alla bilannonser beskriver med underliga och främmande ord på ett främmande språk alla tillbehör och finesser som bilen är utrustad med. Ingen kan dock riktigt förklara vad alla finesser är bra till och ingen har användning för dom utan man får dom på köpet.

En egenhet som Microsofts bilar har, är att dom inte är riktigt färdiga när dom säljs utan måste uppgraderas efter någon månad. Alla bilar marknadsförs och prissätts också utan motor och priset avgörs av hur stark motor vi väljer. Ju större och dyrare motor vi köper till bilen - desto större vägar kan vi köra på.

Dom första bilarna från Microsoft Bil AB var sk ROS bilar (Road Operating System). ROS bilarna var bra bilar och fördelen med dom gamla ROS-bilarna var att dom oftast gjorde exakt som föraren ville. Föraren hade full kontroll på bilen, ville han bromsa så bromsade bilen, ville han svänga så svängde bilen. Dom gamla ROS-bilarna kraschade heller inte så ofta eftersom dom var långsamma och lite sävliga. ROS-bilarna ansågs av tillverkarna av någon anledning som omoderna och har ersatts av sk Fönsterbilar som ingen bilägare har bett om. Nackdelen med dom nya Fönsterbilarna är att om vi försöker att köra på en gammal van väg som säljaren garanterade att det skulle gå att göra, får vi vara beredda på att bilen kan stoppa eller krascha, eller att vägen går sönder.

Många saknar de gamla ROS-bilarna som - när dom väl startat - visserligen nästan enbart gick att köra på grusväg, men som nästan aldrig stoppade utan gick felfritt i många år. Dom hade dock den lilla egenheten att det inte gick att köra på flera vägar samtidigt - detta var dock något som dom flesta bilägare utan omsvep godtog. De som i dag vill ha en ROS-bil är tvingad att köpa en Fönsterbil och sedan själv bygga om den.

Till ROS-bilens nackdel hörde att den var lite omständig att starta och hade den egenheten att när man skulle starta motorn fick man hälla i en skvätt bränsle för att ställa in systemet. Sedan när bilen ställt in sig och man skulle köra, begärde den att få exakt det bränsle som krävdes för att åka till ett visst mål. När man skulle hälla i det exakt specificerade bränslet frågade bilen: Är Du säker? J/N. Man var då tvungen att trycka på ett JA för att kunna hälla i bränslet. När man hällt i bränslet frågade bilen: Allt gammalt bränsle kommer nu att försvinna. Är Du säker? J/N. När man hade hällt i bränslet och tryckt på jaknappen kunde man sätta sig in i bilen. När man sedan försökte att lägga in backen frågade bilen: Är Du säker? J/N. När man sedan backat och försökte lägga in ettan skulle bilen fråga igen: Är Du säker? J/N. Efter att då ha tryckt på jaknappen kunde bilen stanna utan anledning och vi var tvungna att göra om hela proceduren från början. Allt detta uppfattade vi som helt naturligt och en självklar del av bilägandet.

Dom nya Fönsterbilarna startar oftast snällt. Däremot är dom ytterst noga med hur dom parkeras i garaget. Det minsta fel vid uppställningen i garaget innebär att när man skall ha bilen nästa gång går det inte att direkt backa ut ur garaget. En ilsken skylt tänds med meddelandet: "Bilen parkerades inte riktigt, kör Hjulspinn för att upptäcka ev fel på bilen". Oftast tänds det då en skylt med texten tex: "Ett fel har upptäckts i högre bakre hjullager". Korrigera J/N? Efter att naturligtvis svarat ja på frågan så frågar bilen: "Spara felet för att ev. låta det uppstå igen"? Spara J/N? Efter att muttrande svurit över dumma bilar och svarat NEJ på frågan måste man backa ut ur garaget, stänga garageporten, öppna garageporten igen, köra in bilen och åter stänga garagedörren. Därefter om man gjort detta riktigt - kan man åter öppna garagedörren - starta och backa ut bilen, stänga garageporten och köra iväg!

Man måste också komma i håg att tända ljuset innan man öppnar dörren till garaget. Öppnar man av misstag garagedörren innan man tänt ljuset kan bilen gå sönder! Även när det är ljust ute.

Många människor köper dyra bilar med den dyraste motorn utan att ha en aning om vad man använder en bil til utan använder endast den nya bilen med den största motorn till att då och då sätta sig i den och spela en CD-skiva eller höra på radio - inte att köra med.

I bilköpet ingår hjälp med handhavandet av bilen via ett exklusivt telefonnummer som är menat att ge bilägaren trygghet. Dessvärre är alltid dessa telefonnummer upptagna eller så svarar en maskin att:
- "Ni är många bilägare som ringer" - så någon hjälp får vi inte.

En annan egenhet är att radion som alltid följer med bilen inte är monterad utan ligger lös framsätet. Den fungerar oftast inte förän bilspecialister gjort en nogrann justering av bränsleinsprutningen.

Vill vi montera in fler högtalare i vår nya bil måste en bilspecialist montera in dessa. Om sedan inte bilen går att backa med eller vägrar att starta blir vi inte bli förvånade. Alla musikkasetter och CD-skivor går heller inte att spela - råkar vi sätta in en CD- skiva med musik på som radion inte känner igen kan hela bilen gå sönder. Vi kan heller inte ta en CD- skiva som vi spelat på bilens musikanläggning och försöka spela den i vår sterioanläggning som vi har i bostaden - då går endera CD-skivan eller musikanläggningen sönder eller så vägrar bilen att starta.

Alla nya bilar från Microsoft har även en original mobiltelefon monterad. Vill vi ha en mobiltelefon av ett annat märke är det inte bara att byta ut den eftersom bilen inte fungerar utan originaltelefonen. Vi måste därför alltid låta den originalmonterade telefonen sitta kvar och montera den nya bredvid den originalmonterade om vi av någon anledning vill ha ett annat fabrikat.
Man får också vara beredd på att om bilen står på tomgång kan den originalmonterade mobiltelefonen i ett obevakat ögonblick själv ringa upp fabriken och på någon besynnerligt sätt själv ladda hem en en nyare version av sig själv och - om det vill sig riktigt illa - skrota den telefon man köpt i stället för den originalmonterade.

Man upptäcker ofta tex när man skall ha bilen på morgonen att dom nya kartorna som man köpte och la in i bilens handskfack dagen innan saknas. På något besynnerligt sätt har dom försvunnit, trots att vi låste både garaget och bilen noga. Detta uppfattar vi som helt naturligt och har ingen förklaring till utan köper bara nya kartor.

Det gemensamma för alla bilar - ämnade för vanligt folk - är att det följer med flera tjocka handböcker på främmande språk som ingen, inte ens specialisterna riktigt begriper sig på. Återköp erbjuds alla bilköpare, men det åtagandet upphör när man för första gången öppnar handboken eller startar bilen.

Ingen bil går heller att tanka vart man vill utan man är hänvisad till att köpa den bensin som tillverkaren rekommenderar och i en viss mängd, beroende på vart man vill åka och på vilken väg man skall köra på.

Vill vi åka långt kan vi inte stanna efter vägen och tanka utan vi är tvingade till att köpa en ny tank - tillräckligt stor - innan vi åker. Att vi då är tvungna att byta ut ratten eftersom den nya tanken kräver större ratt uppfattar vi som helt naturligt. Att vi sedan inte kan köra in på vägen till moster Anna utan att byta tillbaka till den gamla ratten och tanken uppfattar vi också som helt naturligt. Vi accepterar också att vi får montera bort klockan när vi vill köra på vissa vägar, annars vägrar bilen att fungera.

Ingen bil kan transportera fler än en person, vill vi vara fler i bilen är vi tvingade att köpa till extra säten m m. Att sätta in fler säten utan att byta ut vindrutan är inte möjligt.

Alla bilar är värdelösa efter ett par år, bruksvärdet är visserligen högt och bra men nästan ingen vill köpa en begagnad bil eftersom dom inte går att köra på alla moderna vägar som byggs i en rasande fart. Dessutom finns det en mängd olika husvagnar, släpvagnar, takboxar och andra tillbehör att köpa som anses nödvändiga vilka inte kan användas till gamla bilar. Om vi vill ha tex en ny husvagn så måste vi, trots att den nya husvagnen är mycket lättare och lyxigare än den gamla, köpa en ny bil som kan dra vagnen. I vissa fall kan man bygga om bilen så att den passar husvagnen men då kan vi inte använda de gamla vinterdäcken på bilen. Allt detta uppfattar vi som helt naturligt.

Dom nya moderna Fönsterbilarna går att köra på flera vägar samtidigt men detta gör att föraren ofta blir vilsen och inte kommer ihåg vart han kommit ifrån eller vart han är på väg. Ofta tänds det en skylt med texten "Tillfälligt bilfel, var god stanna omedelbart", detta uppfattar vi som helt naturligt. Den moderna bilen stannar ofta, helt utan anledning, mest om man kör på en väg som bilen inte tror sig känna igen, trots att vi bevisligen kört där flera gånger. Som väl är, är det oftast bara att starta om bilen igen. På något besynnerligt sätt förflyttas vi då till utgångspunkten och vi får starta vår resa på nytt. Detta innebär att en biltur som normalt tar en timme kan ta dagar om det vill sig.

Vi är också tvungna att komma ihåg att t.ex. inte trampa ner bromspedalen på samma gång som bakluckan är öppen för då kan hela bilen kan gå sönder och vi blir då tvingade att besöka verkstad igen. Allt detta uppfattar vi som naturligt.

Varje år är vi tvungna att byta motor i vår bil om vi vill köra på alla nya vägar som byggts, vi blir inte förvånade om bilen efter motorbytet inte går alls eller om den inte går att köra på dom gamla vanliga vägarna. Vi blir heller inte förvånade om bilen inte går in i garaget efter motorbyte.

Ingen bil accepterar utan vidare att man stannar efter vägen för att köpa en korv. Bilnyckeln kan absolut inte tas ur tändningslåset! Då kommer inte bilen ihåg vart vi kom ifrån eller vart vi var på väg. Man måste lämna bilen gående på tomgång. Bilen har då den egenheten att ljuset började att blinka och att bilen ändrar färg efter ett valfritt antal minuter. Nackdelen med att lämna bilen på tomgång är att vem som helst kan, genom att trycka på några knappar inne i bilen, kan ändra på bilens egenskaper så varken vi eller bilen kommer ihåg någonting. Vi kan naturligtvis skydda bilens egenskaper med ett hjälp av ett lösenord, men eftersom vi är rädda för att inte komma ihåg lösenordet vågar vi inte använda det.

Alla bilar kan framföras på en mängd olika sätt. Alla bilar har ratt, styrspak, fjärrstyrning och en inbyggd möjlighet att modifiera bilens reglage att utföra önskade åtgärder. Om vi tex vill svänga till vänster kan vi välja på att:
* Vrida ratten till vänster.
* Föra styrspaken till vänster samtidigt som man trampar på bromsen.
* Trycka på knappen till värmefläkten samtidigt som vi trycker på spaken till vindrutetorkarna. Eller trampa ner gaspedalen och samtidigt trycka på askkoppen. Dom flesta använder trots denna finess enbart ratten till att svänga med.

Vi är också tvingade att varje dag göra en fotostatkopia på bilens körjournal och skriva upp vägmätarställning m m. Glömmer vi bort det och bilen går sönder, kan vi inte köra på dom gamla vägarna efter reparationen utan enbart köra på dom vägar som tillverkats efter det att bilen blivit reparerad. Möjligen kan vi låna en fotostatkopia av grannen men vi kan då enbart köra på dom vägar som han kört på. Allt detta uppfattar vi som helt naturligt.

Det finns inte bilar som på ett enkelt sätt tar oss till och ifrån jobbet varje dag. Alla bilar kan ta oss till månen på en minut men det går inte att snabbt kasta sig in i bilen och åka till affären. Detta gick bra med dom gamla ROS-bilarna som inte kunde ta oss till månen. Vi köper ändå dessa nya bilar trots att vi aldrig åkter till månen utan bara ville åka till jobbet eller affären.

Många bilar kan dock efter många verkstadsbesök programmeras till att exempelvis kunna ta oss till jobbet och tillbaka. Skulle vi göra den minsta lilla avstickare från den vanliga vägen är risken stor att bilen tappade minnet och inte kommer ihåg vägen till jobbet.

Det upplevs som svårt att få någon riktig hjälp med bilen, det finns många verkstäder men dom har svårt att förstå bilägarens problem. Om man tex förklarar för verkstaden att bilen ofta stannar efter en timmes körning så brukar verkstaden demontera och smörja upp dragkroken! Att bilen fortfarande stoppar efter en timme tas igen hänsyn till. Ingen bilverkstad vet heller vad en timme är.

Det finns dock ett fåtal människor som vet allt om bilar, sk bilhackare. Dom kan få en gammal Opel att gå som en Jaguar men dom kan också få en annan bilägares Jaguar att gå sönder om dom så vill. Om dom så önskar kan dom ta reda på allt om hur andra människor har kört eller vad dom har för bil. Har man tur att träffa på en sådan och förklarar vad man har för problem så brukar det lösa sig - trots att vi inte har en aning om vad reparationen bestod av. Får vi en förklaring så förstår vi oftast ingenting. Det största problemet är att bilhackare oftast inte finns på bilverkstaden - en riktig bilhackare vill heller helst inte gå ut utan mekar oftast hemma och då helst enbart med sin egen bil som dom kan utan och innan.

Det är nog tur att våra bilar inte är som datorer...
_____________________________________________________________________

Ovanstående text är en salig blandning av läst och sedan knyckt material, hört på stan´, och egna funderingar - väl blandat.

_____________________________________________________________________

Åter till indexsidan

Sidan skapad i Juli 2002.