Bärgningskårens läkarbilar
_________________________________________________________________

Innehåll:

Dygnet runt

Volvo för hela slanten

Fordonsparken 1968

M & M Medical







































































Bärgningskåren sysslade till skillnad från Räddningskåren endast med bärgning - och därmed förenlig verksamhet - med undantag av att Bärgningskåren höll bilar och chaufförer för jourhavande läkare i Stockholm.

Bärgningskårens läkarbilsverksamhet startade 1965. Innan Bärgningskåren tog över verksamheten hade Stockholms Taxi Transporttjänst (ett dotterbolag till Stockholms Taxi) en kort tid, från ungefär 1964 bedrivit verksamheten. Stockholms Taxi Transporttjänst hade i sin tur övertagit verksamheten från nedlagda Räddningskåren.

Stockholms Taxi Transporttjänst sa ganska snart upp avtalet på grund av i deras tycke låg lönsamhet. Sjukvårdsförvaltningen kontaktade då Bärgningskåren som tog över verksamheten.


Dygnet runt

Verksamheten bedrevs med 16 st personbilar och med ett 40-tal chaufförer på hel- eller deltid. Ca 4 bilar åt gången gick dygnet runt i 6 timmarspass (med en viss överlappning). Allmänheten kunde som på Räddningskårens tid inte själv larma jourhavande läkare utan alla larm gick via Sjukvårdsupplysningen som efter påringning från den sjuke eller anhörige, bedömde behovet och utlarmade via SOS Alarmering jourhavande läkare. Att bilarna fyllde ett behov visar inte minst antalet utryckningar som vissa år var uppemot 100 000 stycken.

Chef för läkarbilarna var fram till 1977 Pelle Nord då Bernt Fällman tog över och som sedan följde med till M & M Medical när de 1992 övertog verksamheten. Läkarbilarna var stationerade i Gröndal fram till 1980, sedan Vestberga fram till 1987 och slutligen i Årstadal

Utbildningen av chaufförerna bestod av 2-3 dagars körutbildning samt senare även tre dagars "Första hjälpen"-utbildning (ABC m m).


Volvo för hela slanten

Bärgningskårens läkarbilar var den första tiden av fabrikat Volvo Amazon samt Volvo 144 automat förutom en provbil av fabrikat Ford Taunus 17 M från år 1966. Amazonerna ersattes av Volvo 144 allt eftersom de såldes. Volvo 144 ersattes i sin tur av Volvo 244 när den kom.

Höger: En av de Volvo 144 som användes av BK till att köra jourhavande läkare. Utrustad med sirén, två fasta och ett roterande rött ljus. Foto från Lars Wennborn.


Bilarna inköptes fem i taget och byttes ut efter tre år. Ingen extrautrustning fanns i bilarna förutom larmutrustning - en larmutrustning som den första tiden satt monterad på ett enkelt skidställ - förutom att ett litet fåtal var i sk taxiutförande, dvs kraftigare bromsar, fjädring, större öppningsvinkel på dörrar och stryktåligare inredning m m. Senare monterades blåljusen på en trafyrliknande anordning. Larmutrustningen var åtminstone de sista åren från Standby. Fram till 1981 var bilarna röda, sedan rödbruna ett år och från 1983 års modell vita - hela tiden med texten "LÄKARE" utefter bilarnas sida.

Den medicinska utrustningen bestod av - förutom doktorns väska - av bla syrgas- och slemsugutrusning.


Fordonsparken 1968

Den 31/12 1968 bestod fordonsparken av följande fordon:

A60552 Volvo Amazon -67
A64602 Volvo Amazon -67
A62924 Volvo Amazon -67
AB 28667 Volvo Amazon -67
AA20173 Volvo 144 -67
AB10132 Volvo 144 -68
AB10130 Volvo 144 -68
AB10123 Volvo 144 -68
AB10138 Volvo 144 -68
A99352 Volvo 144 -68
AA26428 Volvo 144 -69
AA81051 Volvo 144 -69


M & M Medical

Strax före Bärgningskårens nedläggning 1992 övertogs verksamheten av M & M Medical, ett företag som ägdes av läkaren Mikael Lönn och Marianne Diden.

Höger: Volvo 244 av 1991 års modell. Den sista läkarbilen som köptes in av M & M Medical. Den köptes begagnad från Clas Nybergs bil AB, i Jönköping 940203. Utrustad med sirén, två blå roterande ljus och blixtljus i fronten. Kördes ofta av Bengt Wernqvist som också skickat in bilden. Radionr; SDB716. Foto från B. Wernqvist


Även M & M Medical körde Volvo 244 automat förutom två stycken tvådörrars Mazda 323 automat från ca 1991 som hade inköpts på prov av Bärgningskåren men som enligt uppgift ingen ville köra - inte heller läkarna tyckte Mazda 323 var en lämplig bil då den ansågs vara för liten och motorsvag. En av bilarna hade enbart gått 59 mil! på tre år då den såldes.

M & M Medical´s verksamhet upphörde nyårsafton 1996 då läkarbilsverksamheten lades ner.
____________________________________________________

Källor:
Arkivmaterial från Bärgningskåren AB.

Tidningen: Motorbranschen.
DN 15/10, 1980.

Intervjuer med och upplysningar av;
Fällman, Bernt. Fd chaufför och chef för Bärgningskårens läkarbilar.
Gemborn, Börje. Fd Bärgningskåren.
Rudolph, Stig. Fd trafikchef på RKN och BK.
Wernqvist, Bengt. Fd chaufför vid Bärgningskårens läkarbilar

Foto; I anslutning till bilderna är ägaren angiven. Om inget annat anges; Larssons samlingar/tow.se.

_________________________________________________________________

Åter till Bärgningskåren

Sidan skapad i Juni 2003.