Bildarkiv - äldre bärgningsfordon
_________________________________________________________________________________

Innehåll:

Höger: Scania vabis LF55 -61.

Reg.nr: DXR769 (fd E1969).

Radionr: 501, 502.

Chassinr: 351156

Byggnation: Atlasverken, Örebro.

Ägare: Linköpings Motorcentrum, Linköping.

Mjölby Bärgningsservce, Mjölby.

Foto: Från Thorbjörn Berggren, Gert Ekström, Micael Ekengård och Mikael Hjärtström.

Reg.bevis från Fredrik Klint och Kjell Nessrup.

















Är troligen den fd. militära provbilen som togs fram i ett exemplar av Scania-Vabis i samband med en stor upphandling av fyrhjulsdrivna lastbilar till försvaret. Volvo som "vann" just den här upphandlingen fick sin bil döpt till "Ltgbil 939 AF MT". Scanian ansågs vara för tung, bla. kan man se på bilden framaxeln som är från LA 82:an (myrsloken).

Bilen är beskriven i boken "Scania militärfordonshistoria 1908-1997" samt "Scania fordonshistoria 1891-1991". Däremot var den inte upptagen i Kungliga armetygförvaltningens (sedermera FMV) katalog över typfordon i Krigsmakten i och med att den aldrig kom ut på förbanden.

Scanias beteckning på provbilen var "Scania-Vabis LF 55" och det avsågs vid kravspecifikationen från militären att man ville ha en lastbil med 5 tons lastförmåga och möjlighet att köra i lättare teräng och även med lättare släp - inga kanoner alltså utan trossens material.. Totalvikten på 55:an var på den här tiden 12 ton och i och med att man byggt provbilen av det som fanns på hyllorna med den här kraftiga framaxeln och fördelningslådan från LA 82:an så förstår man att det inte blev så mycket kvar av lastförmågan men rejält blev det som alltid när Scania gör något och den gjorde också "god tjänst som bärgningsbil i många år".
_____________________________________________________________________

Källor:

Intervjuer med och upplysningar av;
Wiklund, Björn.

Foto; I anslutning till bilderna är ägaren angiven.

Kopiering till sociala medier som Facebook och liknande är inte tillåten utan tillstånd av tow.se eller ägaren till bilden.

_________________________________________________________________________________

Åter till indexsidan

Sidan skapad i Februari 2015.