Larssons bilder - 1999
_________________________________________________________________________________

Innehåll:

Polistekniska Museet

Polistekniska Museet 8 september 1999

Hösten 1999 fick Larsson förmånen att göra ett personligt besök på Polistekniska Museet och beskåda samlingarna av fordon. Vid den tiden hade Larsson en hemsida som handlade om polisfordons- och polishistorik.

Museet låg vid den tiden på Polishögskolans område i Sörenstorp Stockholm och samlingen visade polisens tekniska hjälpmedel genom tiderna. I samlingarna fanns t.ex. gamla polisfordon från 1903 och senare. Polistekniska Museet invigdes 1995 och därmed fick alla de tekniska föremål som sparats genom åren en stadig hemvist.


Dodge A 108 1969. Mobil sambands och ledningsbil för ledning och samordning av större räddningsinsatser vid t.ex. katastrofer. Användes av malmöpolisen under åren 1969-1989.


Volvo Amazon blev en av våra vanligare polisbilar, ca 750 st mellan åren 1958 till 1970. Av dessa var ett antal kombi.


Under 1960- talet anskaffades VW-bubblor som hundbilar. Baksätet var borttaget och en galonklädd brits hade monterats i dess ställe. Det berättas att eftersom "hundnät" saknades så satt ofta hunden med huvudet vilande på förarens axel. Ett annat stort problem var att bilens rutor ständigt immade igen. Så väldigt omtyckta som hundbilar var inte dessa fordon så när Volvo Duett och Volvo 145 kom så plockades ofta originalbaksätet in i "bubblorna" igen.

Dessa fordon var i första hand tänkt som ett transportfordon mellan olika patrulleringsområden eller som utryckningsfordon för hundpatrullen och inte som en patrullbil.


Det fanns knappast några polismålade 96 och 95 användes endast som hundbil. Polisen tyckte inte att 95 och 96 var någon bra bil. Saab ville gärna sälja 95 och 96 till polisen, men polisen tyckte inte om tvåtakt och när V4 kom hängde omdömet från tidigare modeller med. Det var först när 99:an kom som det ansågs att det började bli bil men en viss försiktighet fanns.


Cadillac Fleetwood 75, 1966, 7-sitsig. Användes under åren 1966-1983 av RPS vid officiella statsbesök. V8, 340 hk. Automatväxellåda. Bakaxelväxel: 3,21:1. Längd: 625 cm. Bredd: 203.

Grundpriset för denna bil var 51483:- + oms 8200:-. Bilen beställdes den 18 maj 1966 och levererades i juni samma år. Första reg.nr: var A99. Förutom den förnämliga standardutrustningen som omfattade bla. styr- och bromsservo, automatisk nivåreglering, luftkonditionering, elektriskt manövrerad mellanruta, elrutor, vakummanövrerat(?) framsäte, instegsbelysning m m, m m så lät RPS utrusta bilen med följande extrautrustning:

5 st däck, 4-lagers WSW. 288:- (per st?)
Radio AM(?) med bakvagnskontroll. 1099:-
Bländfritt glas i rutorna. 229:-
Skyddsram på dörrkanterna. 33:-
Ram för reistreringsplåtarna. 45:-
Vakumreglerat lås för dörrarna 311:-
Vakumreglerat bagagelås. 237:-
Främre ventilationsrutor el. manövrerade. 325:-
Byte av hastighetsmätare till kilometer. 300:-
Leveransservice, konditionering och oljebehandling. 525:-
Besiktning och registrering. 175:-
Namn- och nummerplåtar samt skattekvittohållare. 23:-

_________________________________________________________________________________

Åter till Larssons bilder

Sidan skapad i Januari 2016