Larssons bilder - 2008
_________________________________________________________________________________

Innehåll:

Ny usa-bil! Ford Galaxie 500 Sedan -68.

Nyinköpt

Vin-nummer

Warranty number

Spec. - svensksålda Galaxie -68 via Ford

Instruk.- och servicespec. bok


Specifikationer i korthet:

Typ: Ford Galaxie 500 Sedan, 1968 års modell.

Motor: 8-cyl., 170 kw. "302".

Växellåda: "FMX".

Längd: 5,40.

Bredd: 2,00.

Tjänstevikt: 1840.

Maxlast: 410.



I augusti 2008 blev det affär på en Ford Galaxie 500 Sedan -68. Att det blev en Ford var mest en slump - det finns i dag många fina bilar av alla de fabrikat till salu.

Som tidigare nämnts så hade jag som krav på den nya vagnen att den skulle vara "nyckelfärdig" som det heter nu för tiden - dvs jag ville ha tag i en bil som var lågmilare, godkänd av SBP, utan behov av större reparationer, inte sönderskruvad eller "trimmad", vara rostfri och helt körklar. Jag hade fått nog av reparationsobjekt och ville nu ha en bil som man bara i stort sett behövde putsa på. Under sommaren 2008 anlände denna vagn till Sverige och i juli var vagnen godkänd av SBP och köpet gjordes upp någon dag senare efter den sedvanliga genomgången inklusive provkörning.

"Ford has a better idea" lät det när Ford den 22/9 1967 introducerade 1968 års modeller. Men det vette katten? - Ford -68 verkar allt vara lika primitiv som både före och - för all del - efter detta år! 21 olika grundmodeller fanns det i alla fall att välja på det året. Allt från den enklaste Ford Custom med sexcylindrig motor till den mer eleganta Ford LDT via muskelmaskiner som tex Ford XL, då lämpligen utrustad med 428 Thunderbirdmotor.

Detta exemplaret var dock utrustad med en mer tam 302 motor och treväxlad automatisk FMX-låda.

Vagnen i fråga har gått ca 5600 mil och har haft i princip en ägare. Skammelfri, rostfri och i ett utmärkt maskinellt skick med endast några små brister, bla lite repor i lacken utefter framskärmarna m m - troligen då den förra ägaren med ålderns rätt bla hade missbedömt garageportens bredd m m. Det hade troligen heller aldrig varit rökt i bilen - askkopp och cigarrettändare var som nya. Husdjurspår lyste med sin frånvaro, däremot fanns i vagnen ett antal döda insekter av okänd art med olika antal ben och kulör som snabbt förpassades in i dammsugaren.

Utrustningsnivån är väl inget direkt att skryta med - broms- och styrservo och eftermonterad AC. I övrigt är det till att manuellt manövrera sidorutor och säten m m. En stor fördel med den här vagnen att den är utrustad med ventilationsrutor - en bortglömd finess på våra fordon.

Hösten 2009 var denna vagn den enda reg. i Sverige i detta utförande, dvs 4-d Sedan.


Lördagen den 9/8 2008 gjordes köpet upp och vagnen styrdes därefter något vingligt hem. Vingligheten berodde uppenbarligen på den nye ägarens oförmåga att rätt hantera den USA-vänliga servostyrningen. Ungefär lika lätt som att snurra på ett cykelhjul!

Efter hemkomst vidtog ett rekondioneringsarbete som tog ca fjorton semesterdagar - det tvättades, putsades och fixades så det stod härliga till. Försäkring löstes samma dag och efter en tid dök det även upp ett skattekvitto. Färg i så nära kulör som möjligt inköptes och applicerades på dom ställen där lack saknades (pga på annat ställe beskrivet förra ägarens bravader). Efter några dagar stod det klart att bilen måste in på ett proffsföretag som sysslar med rekondionering för att bli riktigt bra - väl värt pengarna.

Mattor inköptes, radio monterades, säten piskades, rutor putsades och som "pricken över i" gjordes en fullständig service bestående av att byta alla oljor och filter, tändstift, brytarspetsar samt en mindre renovering av förgasaren som läckte lite bensin.


Nyinköpt 10 augusti 2008



_____________________________________________________________________


Vin-nummer
15 augusti 2008

Bland det trevligaste som finns när man köpt en ny bil är att ta reda på dess historik - både bilen som sådan men även modellens historik, dvs hur många som tillverkats, karossutförande, motor- och växellådsalternativ, extrautrustning, hur och när osv.

Vagnen i fråga är nyimporterad och dess tidiga historia är än så länge höljd i dunkel men det finns ju annat att ta reda på. I dag är Internet en guldgruva för detta ändamål - förr var det biblioteket och samlare som skulle konsulteras. Tyvärr har jag inte hittat den sk Build Sheet-lappen men en sk Vin-dekoder är ett utmärkt första steg - bara att knappa in sin vagns chassinummer och hoppas på det bästa, vilket i detta fall gav en del fakta.

Om man då knappar in sitt vin-nummer (eller chassinummer) som sitter i framrutans nederkant: i detta fall 8E54F156532 så får man fram: 1968 Ford Galaxie 500 Sedan.

8 - Year 1968
E - Assembly Mahwah, NJ Bild:
54 - Body Galaxie 500 4-Door Sedan
F - Engine 8 Cyl. 302 CID Horsepower: 210 Carbs: 1-2BBL Compression: 9.0:1
156532 - Serial 156532


Warranty number 15 augusti 2008

I vänster dörrstolpe sitter ytterliggare en plåtbricka med ett "warranty number"som man via tex företaget Dennis Carpenter kan analysera:

54A - Body - Galaxie 500 4-Door Sedan
R - Body Color - Highland green
5G - Trim - Med. Ivy Gold Cloth and Lt. Ivy Gold Vinyl.
31A - Productiondate - 31:a dagen i månad A, dvs 31 januari
16 - D.S.O. distriktcode - Philadelpia
3 - Axle - 2.80:1
X - Trans - Automatic FMX

_________________________________________________________________________________

Åter till Larssons bilder

Sidan skapad i September 2013.