Larssons bilder - 2008
_________________________________________________________________________________
Uppdaterad 160105
Innehåll: Ny usa-bil! Ford Galaxie 500 Sedan -68. Nyinköpt Vin-nummer Warranty number Spec. - svensksålda Galaxie -68 via Ford Instruk.- och servicespec. bok Specifikationer i korthet: Typ: Ford Galaxie 500 Sedan, 1968 års modell. Motor: 8-cyl., 170 kw. "302". Växellåda: "FMX". Längd: 5,40. Bredd: 2,00. Tjänstevikt: 1840. Maxlast: 410. |
I augusti 2008 blev det affär
på en Ford Galaxie 500 Sedan -68. Att det blev en Ford var mest en
slump - det finns i dag många fina bilar av alla de fabrikat till
salu. Som tidigare nämnts så hade jag som krav på den nya vagnen att den skulle vara "nyckelfärdig" som det heter nu för tiden - dvs jag ville ha tag i en bil som var lågmilare, godkänd av SBP, utan behov av större reparationer, inte sönderskruvad eller "trimmad", vara rostfri och helt körklar. Jag hade fått nog av reparationsobjekt och ville nu ha en bil som man bara i stort sett behövde putsa på. Under sommaren 2008 anlände denna vagn till Sverige och i juli var vagnen godkänd av SBP och köpet gjordes upp någon dag senare efter den sedvanliga genomgången inklusive provkörning. "Ford has a better idea" lät det när Ford den 22/9 1967 introducerade 1968 års modeller. Men det vette katten? - Ford -68 verkar allt vara lika primitiv som både före och - för all del - efter detta år! 21 olika grundmodeller fanns det i alla fall att välja på det året. Allt från den enklaste Ford Custom med sexcylindrig motor till den mer eleganta Ford LDT via muskelmaskiner som tex Ford XL, då lämpligen utrustad med 428 Thunderbirdmotor. Detta exemplaret var dock utrustad med en mer tam 302 motor och treväxlad automatisk FMX-låda. Vagnen i fråga har gått ca 5600 mil och har haft i princip en ägare. Skammelfri, rostfri och i ett utmärkt maskinellt skick med endast några små brister, bla lite repor i lacken utefter framskärmarna m m - troligen då den förra ägaren med ålderns rätt bla hade missbedömt garageportens bredd m m. Det hade troligen heller aldrig varit rökt i bilen - askkopp och cigarrettändare var som nya. Husdjurspår lyste med sin frånvaro, däremot fanns i vagnen ett antal döda insekter av okänd art med olika antal ben och kulör som snabbt förpassades in i dammsugaren. Utrustningsnivån är väl inget direkt att skryta med - broms- och styrservo och eftermonterad AC. I övrigt är det till att manuellt manövrera sidorutor och säten m m. En stor fördel med den här vagnen att den är utrustad med ventilationsrutor - en bortglömd finess på våra fordon. Hösten 2009 var denna vagn den enda reg. i Sverige i detta utförande, dvs 4-d Sedan. Lördagen den 9/8 2008 gjordes köpet upp och vagnen styrdes därefter något vingligt hem. Vingligheten berodde uppenbarligen på den nye ägarens oförmåga att rätt hantera den USA-vänliga servostyrningen. Ungefär lika lätt som att snurra på ett cykelhjul! Efter hemkomst vidtog ett rekondioneringsarbete som tog ca fjorton semesterdagar - det tvättades, putsades och fixades så det stod härliga till. Försäkring löstes samma dag och efter en tid dök det även upp ett skattekvitto. Färg i så nära kulör som möjligt inköptes och applicerades på dom ställen där lack saknades (pga på annat ställe beskrivet förra ägarens bravader). Efter några dagar stod det klart att bilen måste in på ett proffsföretag som sysslar med rekondionering för att bli riktigt bra - väl värt pengarna. Mattor inköptes, radio monterades, säten piskades, rutor putsades och som "pricken över i" gjordes en fullständig service bestående av att byta alla oljor och filter, tändstift, brytarspetsar samt en mindre renovering av förgasaren som läckte lite bensin. Nyinköpt 10 augusti 2008 _____________________________________________________________________ Om man då knappar in sitt vin-nummer (eller chassinummer) som
sitter i framrutans nederkant: i detta fall 8E54F156532 så får
man fram: 1968 Ford Galaxie 500 Sedan. I vänster dörrstolpe sitter ytterliggare en plåtbricka
med ett "warranty number"som man via tex företaget Dennis
Carpenter kan analysera: |
_________________________________________________________________________________
Åter
till Larssons bilder
Sidan skapad i September 2013.