Larssons bilder - 2008
_________________________________________________________________________________

Innehåll:

Kylvattenslangar

Neutral Safety Switch

Ljusinsatser i reserv

Kylvattenslangar 21 oktober 2008

Efter köpet och hemkomst vidtog som sagt ett rekondioneringsarbete som tog ca fjorton semesterdagar - det tvättades, putsades och fixades så det stod härliga till. Försäkring löstes samma dag och efter en tid dök det även upp ett skattekvitto. Färg i så nära kulör som möjligt inköptes och applicerades på dom ställen där lack saknades (pga på annat ställe beskrivet förra ägarens bravader).

Efter några dagar stod det klart att bilen måste in på ett proffsföretag som sysslar med rekondionering för att bli riktigt bra - väl värt pengarna.

Mattor inköptes, radio monterades, säten piskades, rutor putsades och som "pricken över i" gjordes en fullständig service bestående av att byta alla oljor och filter, tändstift, brytarspetsar samt en mindre renovering av förgasaren som läckte lite bensin.



En tid efter köpet fick jag för mig att jag skulle spola ren elementet och kylsystemet då värmen inte var vad den skulle. Detta slutade med att jag fick köpa nya kylvattenslangar då det visade sig att dom flesta med ålderns rätt var slut. När systemet skulle sköljas så lossade jag elementslangen vid vattenpumpen och den andra vid elementet. Jag gjorde som man "alltid" gör - lossar slangklämman som i det här fallet var Ford original (som naturligtvis gick sönder) tar tag i slangen för att "vicka" den loss och slangen gick tvärt av! Slangen var helt slut och visade sig vara nästan tätt - innanmätet hade på något vis luckrats upp och gjorde att vattnet bara med en viss möda kunde cirkulera. Att få tag på en ny slang var inget problem - fanns på OK "runt hörnet".



Dagen därpå beställdes en komplett sats nya vattenslangar inklusive nya slangklämmor - kan ju tydligen var bra att åtminstone ha dom hemma - trots att flera verkar vara utbytta under årens lopp.

Den petnoga anmärker kanske på att slangklämmorna inte är av originaltyp men det är ju bara att byta tillbaka om så önskas. Till mitt försvar kan sägas att dom i alla fall är amerikanska och tillverkade i rostfritt stål. Tyvärr passade då inte min nyinköpta slangklämmemejsel då den är för 7 mm och dom amerikanska bultarna är i tumstorlek.
_____________________________________________________________________


Neutral Safety Switch
21 oktober 2008




Sedan var det bara att tuta och köra - trodde jag! Iofs blev det många fina turer, både med eller utan den ytterst effektiva AC-anläggningen påslagen men det första "bakslaget" måste redovisas. Det började med att bilen inte startade i "P-läge" med mindre än att man tryckte spaken uppåt eller lade i "N-läge". Detta måste fixas och justering av den sk "Neutral Safety Switch"-kontakten inleddes. Kontakten i fråga sitter föredömligt monterad på rattstången nere vid golvet. Bara lossa två små skruvar och sedan vrida kontakten fram och tillbaka tills allt stämde - gick ju lätt som en plätt och bilen startade efter justering i både "P-" och "N-läge" - det var bara det att när jag skulle backa in i garaget så visade det sig att jag inte hade något backljus!

Det var kasta sig ner på golvet igen och fortsätta att justera. Efter många försök visade det sig omöjligt att få bilen att - dels starta i både "P-" och "N-läge" samt ha backljus på rätt ställe - dvs i "R-läge". Fick alltså bara till "två av tre"... efter demontering av kontakten visade det sig att den var defekt och en ny har beställts.
_____________________________________________________________________


Ljusinsatser i reserv
21 oktober 2008


Köpte två ljusinsatser till att ha i reserv. En hel- och en halvljus.

_________________________________________________________________________________

Åter till Larssons bilder

Sidan skapad i Oktober 2008.