Larssons bilder - 2013
_________________________________________________________________________________

Innehåll:

Extraljusmontering

Extraljusmontering 3 mars 2013

Väldigt många körde längre tillbaka med extraljus på sina usa-bilar och Larsson hade fyra sådan på de flesta vagnar under 1970-talet så varför inte i dag med?

De senaste åren har det av någon anledning inte förhållit sig på det viset. Inspirerad av all rallynostalgi och retrobyggen nu för tiden och kanske en blick på 1960-talets tidningsbilar gjorde att jag åter ville montera extraljus på min Ford.

Men att hitta gammaldags fina passande extraljus till min Galaxie verkade omöjligt. Man ser då o då tex nya Marschall, men de kostar skjortan och inte kan man hänga på billiga begagnade, rostiga ljus med rostiga eller silvermålade reflektorer heller. Nya plastiga extraljus var heller inte aktuellt då de rakt inte passar på en gammal vagn. Det fanns fö faktiskt originalextraljus från Ford att köpa när vagnen var ny men de är ju omöjliga att hitta - lika bra är det då de inte var speciellt snygga.

Nästan som vanligt fanns hjälpen närmare än man tror. Biltema av alla ställen hade "riktiga", tunga och gedigna extraljus i kromad plåt. En tur till Karlstad under dagen resulterade i fyra nya fjärrljus.

Och på den vanliga uppkomna frågan som man troligen får höra - nämligen; "He he, vilken tävling skall du ställa upp i då, he he..." blir det självklara svaret; Midnattssolsloppet 2014 ;-) !


Hjälpen var närmare än man trodde...


499:- paret var som hittat - verkade dessutom vara av skaplig kvalité.


Ett problem med att montera extraljus på en äldre amerikansk bil är att fronten sällan är symmetrisk - i vart fall på lite billigare massproducerade vagnar. Stötfångaren och grill/grillhalvor kan vara förskjutna flera mm åt endera hållet - eller åt var sitt håll. Det säkraste på en USA-bil är oftast att utgå från hålen till vagnsbultarna som håller stötfångaren i fästet som i sin tur sitter fastbultat i ramen. Sedan gäller det att mäta, mäta och mäta igen - i alla fall om man vill ha samma avstång mellan extraljusen och originalarmaturen.

Man måste även kontrollera noga att det finns plats bakom/under stötfångarna för mutterna och att man kommer åt att dra åt dom. Detta med plats brukar inte vara något problem på usa-bilar men man kollar ändå noga så att man tex inte borrar igenom någon kabelhärva eller tex ett oljekylningsrör.

När man mätt ut var hållen skall borras gäller det att göra ett körnslag - första körnslaget gör lite ont i kroppen och mer ont gör det när man borrar det första hålet med ett tunt borr. De övriga hålen går lättare... det går lättast med som sagt att börja med ett tunt borr och sedan successivt öka till rätt dimension.


Fyra prydliga hål som förhoppningsvis sitter där de ska. Ännu prydligare blir det om man försänker hålen något.


Jo, det stämmde.


Bra ljus blev det också.

_________________________________________________________________________________

Åter till Larssons bilder

Sidan skapad i April 2013.