Privata fordon, 2001- 2010
_________________________________________________________________________________

Innehåll:

Privata fordon från 2001 - 2010.

Mazda 323 GT

Nissan Sunny

Chevrolet lastvagn

Peugeot 205 GTI

KIA Picanto EX

Ford Galaxie 500





Mazda 323 GT -82

Som framgår av föregående sidor ingick det nu två fordon i den privata flottan. En Chevrolet Caprice Classic från 1977 och en Ford Sierra Kombi -88.

Man kan kanske tycka att detta räcker men så var inte fallet. En granne hade en släkting som med ålderns rätt skulle sluta att köra bil. Bilen i fråga bestod av en Mazda 323 GT av 1982 års modell. Denna bil fick jag nys om och tyckte att den var värd att köpa och piffa upp i all den stund som äldste sonen - som tagit körkort - ville låna min Ford och en ny vardagsbil var tvunget att anskaffas (Capricen däremot, var aldrig aktuell att låna ut). En vanlig Mazda 323 är väl inte speciellt upphetsande, "bara" en vanlig, trygg och ekonomisk bil men just det faktum att det var en "GT" gjorde bilen i mitt tycke intressant.

Denna välservade och lågmilade Mazda 323 GT med sin amerikanska framtoning visade sig vara en trevlig bil, snabb och mycket bensinsnål. Praktisk halvkombi och med mycket utrustning som tex: El-taklucka, dubbelförgasare, ställbar ratt, femväxlad, en mycket elegant och påkostad svart och grå inredning med bla fällbara säten tack vara GT-utförandet. Även baksätets ryggstöd visade sig var inställbart - något som man annars oftast bara ser i dyrare bilar. En bonus var att ALLT på bilen fungerade - från främre strålkastarspolning till bakrutetorkare.

Bilen piffades upp med lite hemmagjord lackförbättring, polering och allmän uppsnyggning under sommaren 2003. I oktober 2003 såldes bilen.

Se även bildarkiv: "Larssons bilder".


Mazda 323 GT -82, FHF564. Inköpt april -03 och såld i oktober -03. Fotot taget Juli 2003.


Nissan Sunny -88

Hösten 2003 bevittnades en auktion. Ett av kvällen höjdpunkter bland alla udda kaffekoppar m m påstods vara den bilauktion som skulle hållas. Auktionen i fråga bestod av en Nissan Sunny av 1988 års modell och blev ingen succé då ingen bjöd på bilen - förutom undertecknad som inte kunde hålla sig utan gav ett "skambud".

Tyvärr blev det ingen tid till göra i ordning bilen så i början på juli 2004 skickade bilen till skroten.


Nissan Sunny -88, NEG544. Inköpt augusti -03 och såld i juli -04. Fotot taget augusti 2003.


Chevrolet lastvagn -51

Ett betydligt roligare projekt var den Chevrolet lastvagn av 1951 års modell som jag efter lite tjat lyckades få köpa till en mycket rimlig penning. En bil i fyndskick kan man kanske säga om man är optimistiskt lagd! Tanken var att restaurera lastvagnen men insåg att varken tiden eller lusten räckte till. Efter att bilen stått ett år insåg jag att det var bättre att sälja och låta någon annan ta över. Städade i alla fall ur hytten och plockade bort flaket så att vagnen blev ramren. I mars 2005 fick vagnen åter åka bärgningsbil hem till den nye ägaren.


Höger: Chevrolet 4400 eller 6400 -51, S6370. Inköpt februari -04 och såld våren 2005. Fotot taget mars 2004.


December 2005 inträffade ett litet missöde med min Sierra då jag och en mottrafikant inte var riktigt överens om vem som hade företräde i en korsning och våra fordon kolliderade. Skadorna på Sierran bedömdes av den utkallade skadereglerare som ej lönsamt - trots bilens skapliga skick - att reparera och lockade med en kontantersättning och inlösen då mottrafikanten ansågs vållande.

Denna bil var min första med 5-växlad låda och min första bil med bränsleinsprutning! Det visade sig vara en bra bil som jag körde ca 6000 mil utan större problem. Det lönar sig att kosta på och göra i ordning ordenligt från början när man skaffar en begagnad vagn! Visst fick jag kosta på ytterligare någon ljuddämpare samt bromsskivor m m förutom vanli service under årens lopp men totalt sett var det en mycket bra bil.

Se även bildarkiv: "Larssons bilder".


Ford Sierra VIP -88, EFB973. Inköpt Mars -99, skrotad våren 2006. Fotot taget december 2005


Peugeot 205 GTI -88

När nu min Ford Sierra var förpassad till skroten så skulle en ny bil åter köpas. Läget var nu akut! trots lusläsande av tidningar och blocket.se m m fanns ingen vagn i lämplig storlek och passande prisläge. Hade tänkt mig en Sierra Kombi igen men en sådan vagn gick tyvärr inte att uppbringa. Dessutom var det 20- och full snöstorm ute så det var viktigt att jag fick tag i ett fordon i fullt fungerande vinterskick. En bekant granne föreslog sin moders Peugeot som möjligen skulle säljas. Peugeot lät skumt tyckte jag men grannen erbjöd sig att hämta vagnen för förevisning och test om modern skulle sälja vilket hon vid kontakt per telefon avsåg att göra.

Bilen visade sig vara nytestad, välskött, med fin inredning och alla fakturor m m "papper" från det att bilen var nylevererad fanns tillgängliga... inklusive code och bruksanvisning för radio, vagnens instruktionsbok m m, m m.

Under våren och försommaren 2006 gjordes bilen i "ordning" med bla en stor service, avgassystems- och kamremsbyte samt div. lackbättringar, polering och vaxning m m.

När Peugeoten var färdig skulle den säljas. Fina bilder hade tagits från alla håll som väl framhävde vagnens skönhet för att ev läggas ut på blocket.se o dyl. Vid hemfärd från den lokala OK-macken inträffade dock den lilla malören att föraren av en Volvo av äldre årsmodell inte observerade min framfart och missade att lämna företräde i en korsning. Skadorna på våra fordon verkade vid första ögonkastet vara begränsade - revor vänster fram på stötfångare/spoiler och en en rejäl smäll på vänster framhjul - men efter hjulbyte och en kort provkörning visade sig ett "missljud" i min vagn samt att den var fruktansvärt tungstyrd. Senare undersökning på verkstad visade att smällen hade tagit hårt på vänster framhjul och troligen slagit sönder styrväxel och framvagn. Därigenom var vagnen inte värd att reparera utan det blev inlösen och skrot - synd, då bilen var snygg och i ett bra skick.

Se även bildarkiv: "Larssons bilder".


Peugeot 205 GTI -88, NJT078. Inköpt februari 2006, skrotad i juli 2006. Fotot taget februari 2006.


KIA Picanto EX -06

Under våren 2006 tog jag beslutet att som omväxling köpa en helt fabriksny privatbil - för nu har jag tröttnat på gamla bilar. Efter en tids undersökning av dagens utbud av nya bilar samt av den egna ekonomiska statusen föll valet under juni på en KIA Picanto - en ny modell tillverkad långt borta i främmande land - som enligt löfte skulle levereras runt midsommar.

Att det blev en Kia Picanto berodde på att jag nästan omedelbart blev väldigt förtjust i modellen, påminner om en Morris från 1950-talet, liten, bullig och charmig samt att bilen var billig - 101 000:- med vinterdäck och radio - samt att den var välutrustad (till skillnad från 1950-talets småbillar) med AC, ABS och EBD (vad det nu kan vara för något - den som förklarade för mig påstod att det var en finess som verkar som så att när man trampar hårt på bromsen så bromsar bilen in hårt!?). Vidare var vagnen utrustad med skivbromsar runt om, servostyrning, elhissar, varvräknade, fem dörrar, centrallås samt utrustad med många smarta fack m m (hittar nya utrymmen och finesser fortfarande). Att försäljaren lockade med gratis bensin ett år var väl det som ytterst avgjorde saken.

En demobil hade tidigare under lång tid lånats, provats och kontrollerats in i minsta detalj och in i dess minsta och innersta skrymslen. Vagnen verkade vara bra ihopskruvad - inget skrammel eller missljud någonstans. Jag hittade heller inte några möjliga rostfickor.

Det imponerade stort på mig det faktum att konstruktörerna har fått till en bil som faktiskt verkar vara större inuti än utanpå.

Av en händelse stod jag en dag under midsommarveckan 2006 och hängde vid den så ofta besökta lokala OK-macken då en stor vit och grön biltransportbil närmade sig med en liten röd sak högst upp på andra våningen. Snabbt som ögat for jag hem efter kameran för att få ett foto på den nya vagnen då den stod uppe på biltransporten men tyvärr hann jag inte tillbaka förrän bilen lossats och chauffören vägrade mycket bestämt att åter lasta bilen bara för att jag skulle få ett foto så jag fick nöja mig med mig att fotografera den nya vagnen på p-platsen utanför bilfirman.

Dagen därpå var bilen av återförsäljaren in i minsta detalj tvättad, putsad och levererades under "pompa och ståt" - nåja - i alla fall under något högtidliga och artiga förhållanden och färden ställdes därefter hem med den nya bilen.


KIA Picanto EX -06, XOR472. Rullade ut ur fabriksporten i Korea den 6/1 2006 kl 11:02:59. (Det är ordning på dom koreanska bilbyggarna som på sekunden! talar om när en bil tillverkats). Fotot taget 19 juni 2006 efter lossning från biltransporten.


Denna Kia var en bra bil - någon glödlampa gick sönder och så fastnade bromsoken bak en gång. Helt onödigt att ha skivbromsar bak på en sådan här liten bil - ställer bara till problem. Körde drygt 6000 mil med bilen.

Bilen hade inga som helst fel vid leveransen, gick som en klocka - tyst och fint, inget missljud, inte ett hostande, bra värme, bra AC, mao - inga problem. Bilen tar sig naturligtvis bäst ut i sta´n - lätt att komma fram med och lätt att parkera - men fungerar fint även vid motorvägskörning. Bensinförbrukningen ligger mellan 0,5 och 0,7 l/mil.

Det som gjordes med bilen efter leverans är montering av stänkskydd och dimljus samt en underredsbehandling samt vanlig service. Ett "extra" olje- och filterbyte gjordes vid ca 500 mil. En trevlig omständighet var den att det visade sig vara fler flickor som vänder sig om efter denna bil än Chevroleten - någonstans har jag missat något!

Dom irriterande sakerna är endast två om jag nu kommer ihåg rätt?

1. Stängde man inte bakluckan ordentligt (dvs i sista "hacket") så släckstes inte lampan i bagageutrymmet med följd att inte bilen startar nästa gång - har hänt två gånger men är ju knappast inte bilens fel.

2. Kupébelysningen tändes inte när höger framdörr öppnas - skall tydligen vara så!? Har tittat på flera ex och det är samma "fel" på alla.

En annan sak som ju är lätt "irriterande" är att bilen troligen sjönk i värde en 40 000:- eller så under dom första åren. Inte blir ju saken bättre heller av att det kom en ny uppgraderad Picanto som visades på Barcelona Motor Show i juni 2007 - ny front, 40 mm längre och säkert något mer!

Den mer nyfikne kan läsa mer på KIA Motors hemsida här:

Se även bildarkiv: "Larssons bilder".


Ford Galaxie 500 -68

Under sommaren 2008 fick jag för mig att jag skulle titta efter ytterligare en hobbybil av amerikanskt ursprung som ersättning för min Chevrolet Caprice som jag avsåg att byta ut efter nio år. Ett krav var att den "nya" vagnen skulle vara "nyckelfärdig" som det heter nu för tiden - dvs jag ville ha tag i en bil som var lågmilare, godkänd av SBP, utan behov av reparationer, inte sönderskruvad eller "trimmad", vara rostfri och helt körklar. Jag hade fått nog av reparationsobjekt och ville nu ha en bil som man bara i stort sett behövde putsa på, frågan var då vad som fanns att välja på? Då jag väldigt förtjust i Chevrolet Caprice så tittade jag efter en sådan av dom sista årsmodellerna men höll även utkik efter andra fabrikat.

Alla amerikanska lågmilare till salu i Sverige som uppfyllde ovanstående kriterier visade sig hamna på många hundra tusen så det blev till att nöja sig med en vagn av enklare modell, dvs en vanlig fyradörrars standardbil av ett vanligt fabrikat - även dom var iofs nog så dyra.

Flera olika vagnar var aktuella och provkördes men till slut föll valet på en grönmetallic Ford Galaxie 500 Sedan med en i två nyanser grön och gulfärgad inredning av årsmodell 1968 vilken en person boende på orten hade tagit med hem från USA.

Efter rekondionering av vagnen ut- och invändigt blev den ganska fin.

Se även bildarkiv: "Larssons bilder".


Ford Galaxie 500 -68, BKT967. Fotot taget augusti 2008 strax efter köpet. Såld i september 2016.

_________________________________________________________________________________

Åter till privata fordon

Sidan skapad i September 2003.