Privata fordon, 2011-
_________________________________________________________________________________

Innehåll:

Privata fordon från 2011 och fram till idag.

Kia Picanto 1.0 -13

Kia Picanto 1.0 -14

Volvo 945 2.0 Polar Turbo -96

Dodge Dart GT -64

Chevrolet Caprice Classic LTZ -92

Epilog


Kia Picanto 1.0 Edition 5d -13

Våren och sommarer 2013 började jag så smått titta efter en ny amerikanare.

Allt eftersom man blir äldre så blir man mer o mer bekväm och kräsen och bilar i det skick jag vill ha växer inte på träd. I vart fall om man vill hålla sig under eller strax omkring 100 000:-

Vill gärna ha en Ford från 1959 eller en Chevrolet från 1960 eller något där omkring, kanske en Savoy från 1960 - gillar dess fenor. Att det är möjligt att få en fin lågmilad bil för de pengarna beror på att jag vill ha en en bil av sedantyp. Letade hela sommaren och nu i augusti kan det bara konstateras att någon bil inte hittades. Visst finns det bilar men man kan inte lägga pengar i mellan på en sämre bil oavsett nu hur fin modellen är och jag har inget intresse av eller plats att renovera upp en bil, vill ha en bil att bara putsa på och möjligen utföra mindre reparationer/förbättringar.

Beslöt att lägga detta åt sidan så länge och bytte bruksbil i stället. Min Kia Picanto från 2006 hade gått som en klocka under åren och då jag gillar Kia och tyckte att den nya modellen var så snygg gick jag och köpte en helt ny igen. Kia Picanto 1.0 Edition 5d hette modellen jag föll för, i all den stund som den nedsatt i pris med 11000:-. Kommer väl en ny modell snart så det var väl därför. Det lustiga var att denna Kia var billigare än den jag köpte för sju år sedan trots att den här vagnen var snyggare, bättre utrustad, starkare och bränslesnålare motor (0,36/mil enl. tillverkaren vi landsvägskörning). Appropå utrustning så har en sådan här vagn en utrustningslista som man bara kunde drömma om för - låt säga femtio år sedan. Dessutom har den sju års fabriksgaranti!

Efter att ha haft fyra röda bilar på rad var det dags för något annat och eftersom jag gillar att putsa så valdes en svart. Svart är ingen färg sa en kompis til mig på 1970-talet och det kan man kanske hålla med om men man kan även hålla med om att en svart vältvättad och välputsad bil är ganska snygg. Som vanligt får framtiden utvisa hur detta bilköp artade sig.

Se även bildarkiv: "Larssons bilder".


Kia Picanto 1.0 Edition 5d -13, NHL942. Inköpt augusti 2013 och såld juli 2014. Fotot taget augusti 2013.


Kia Picanto 1.0 Sport FIFA World Cup Edition -14

Från svart till vitt kan man också skriva. Bakgrunden till detta bilbyte var att jag i samband med ett besök på den lokala Kia "hittade" denna helt nya Kia Picanto utanför bilhallen. Den hade ett speciellt utrustningspaket och lystrade till det ståtliga namnet "Kia Picanto 1.0 Sport FIFA World Cup Edition".

Jag föll för utseendet och framför allt utrustningen och tvärbytte bil - dyrt men man måste följa hjärtat ibland! Och utrustningspaket är ju till för att locka köpare! Det verkar vara ett hyfsatt sällsynt utrustningspaket - googlade men hittade inte så många, eller rättare sagt nästan ingen mer än i Tyskland.

Det var absolut inget fel på den förra svarta mer än att den krävde massor med underhåll vad beträffande tvätt och polering, ändå var den smutsig jämt! - den hade gått 1200 mil och var i nyskick. En vit bil är lättare att hålla ren o fin - den är naturligtvis lika smutsig som en svart bil men smutsen syns mindre. I maj 2016 såldes bilen till förmån för andra projekt.

Se även bildarkiv: "Larssons bilder".


Kia Picanto 1.0 Sport FIFA World Cup Edition -14, HMG228. Inköpt augusti 2014 och såld maj 2016. Fotot taget augusti 2014.


Volvo 945 2.0 Polar Turbo -96

Kia:n var allt bra men efter tio år med tre fabriksnya småbilar kändes det som om det var dags att tänka om och få en lite större och med praktisk vardagsbil. Försökte hitta en Volvo 965 eller ett ex av de sista V90 från 1998 men det visade sig svårt att få tag på - i alla fall i närheten. Fanns något ex i t.ex Stockholm och i Norrland men hade ingen lust att åka så långt. Fick krypa till korset och titta efter en Volvo 945. Hade tidigt bestämt att om jag skulle köpa en 945:a ville jag ha en röd, rostfri med automatisk växellåda och utrustad med AC. Hittade ingen röd men hittade en grön rostfri automat i norra värmland som verkade vettig, en Italienimport med tvåliters turbomotor. Jag gillar även gröna bilar så vi svängde upp och tittade, priset var rätt och saken var klar.

Med enbart 25 tusen mil på mätaren är den i ett hyfsat skick.

Dagen därpå hittade jag en 965, en V90 och en röd fin 945:a på Blocket, Värmland! Så dags då - men nu är det grön volvo som gäller som renoveringsobjekt. Nu väntar rekondionering, service och de reparationer som behövs.

Se även bildarkiv: "Larssons bilder".


Volvo 945 2.0 Turbo -96, XSS155. Inköpt maj 2016. Fotot taget maj 2016.


Dodge Dart GT -64

För en tid sedan började jag att titta efter en Dodge Dart GT
och då helst en 64:a då jag tycker att det är den snyggaste modellen. Hade även letat efter en Chevrolet -60 och en Ford -59 utan att hitta någon prisvärd. Men då en Dodge Dart i hyfsat skick betingar ett värde av kanske en fjärdedel av en Chevrolet -60 eller en Ford -59 så är även detta en aspekt att väga in. Hittade i alla fall ett objekt uppe i Dorotea som jag köpte osett - är ju inte nästväg dit upp. Men säljaren verkade vara ytterst seriös med bilder och fakta så jag slog till.

Transport beställdes och efter en vecka stod bilen i Arvika.

Se även bildarkiv: "Larssons bilder".


Dodge Dart GT -64, DBK967. Inköpt augusti 2016. Fotot taget augusti 2016.


I september 2016 såldes min Galaxie -68. Det var med blandade känslor man såg vagnen åka iväg!



Se även bildarkiv: "Larssons bilder".


Chevrolet Caprice Classic LTZ -92 170107

Min Dodge Dart GT kommer inte att hinna komma i ordning till sommaren - den är till stor del demonterad och det väntas bla på bättre väder samt reservdelar.

Köpte mig därför en Chevrolet Caprice Classic LTZ -92. En ägare från ny till 2015. Inhandlad i USA 1993. Visste först inte vad en LTZ var men fick tips om att det var den civila versionen av polisversionens chassie minus motorn. Hård i fjädring m m och hyfsad väghållning för att vara en amerikanare.

Se även bildarkiv: "Larssons bilder".


Chevrolet Caprice Classic LTZ -92, PDL703. Inköpt januari 2017. Fotot taget januari 2017.


Epilog

Tack för att Ni orkat läsa ända hit om mina privata bilar under drygt 45 år. Det har varit mycket roligt men också mycket bekymmer och dyrköpta misstag men förhoppningsvis har man lärt sig en del under årens lopp. Antalet bilbyte har gått upp och ner - på 70-talet bytte jag bil ofta - kanske flera gånger på en månad för att under -80 och -90 minska i omfattning pga att annat tog tid och andra prioriteringar måste göras. Sedan tiotalet år tillbaka har jag köpt tre fabriksnya bilar i rad efter att tidigare aldrig köpt en fabriksny privatbil utan det har varit begagnade bilar för "hela slanten". I dag är vi tillbaka till "ruta ett", dvs kör begagnade bilar igen.

Tips och råd, påpekande om ev felaktigheter m m tas tacksamt emot.

_________________________________________________________________________________

Åter till privata fordon

Sidan skapad i Augusti 2013.