Larssons privata fordon, 1978-80
_________________________________________________________________________________

Innehåll:

Larssons privata fordon under åren 1978-1980.

Opel Admiral

Dodge Dart

Opel Rekord Coupe

Opel Rekord L

Toyota Crown Pick up

Opel Admiral -69

Opel Admiral var en bil med bra väghållning. Tyvär lite dyr i drift, det dubbla avgassystemet tex var inte billigt. Gick som ett spjut, det gick tom bra att köra ifrån Ford Mustang, i synnerhet om vägen svängde lite grann.

Admiralen byttes bort mot en Volvo 144 -69 i väntan på något bättre och bättre blev det när jag fick tag i en Dodge Dart -68.

Se även bildarkiv: "Larssons bilder".


Opel Admiral -69, DFH064. Inköpt aug -77, såld jan -78. Fotot taget våren 1978.


Dodge Dart 270 -68

Dodge Dart, en lagom USA-bil. Tillsammans med Valiant var väl detta den vanligaste USA-bilen på 60 och 70-talet?

Inte heller denna bil behöll jag så länge utan bytte bil flera gånger tills jag åter igen var ägare till en Opel Rekord Coupe från 1962.

Se även bildarkiv: "Larssons bilder".




Dodge Dart 270 -68, GMA151. Inköpt juli -78, såld feb -79. Fotot taget vintern 1979.


Opel Rekord Coupe -62

Har alltid gillat Opel Rekord från 61-62/63, i synnerhet coupemodellen. Denna Opel behöll jag över 8 år! som sommarbil eftersom den blev så fin med ny lack och med nya kromdetaljer som: stötfångare, lister, navkapslar m m. Mycket på bilen var fabriksnytt eller utbytt mot delar i gott skick. Länsade GM lagren runt om i Sverige på inkuranta delar. Det fanns förvånansvärt mycket delar kvar i slutet på 70-talet hos GM. Relativt billigt också. Detta var även den första bil som ställdes ner på hösten, innan körde man året om med vagnarna, oavsett hur fina de var.

Anledningen till att bilen fick säljas 1986, var att jag gjorde den smärtsamma upptäckten att små barn som plötsligt infunnit sig tog mycket tid. Ett hus klarade sig heller inte utan vård. Bilen stod mest i garaget den sista tiden, så med sorg i hjärtat såldes bilen till en köpare från Småland om jag inte minns fel. Köparen fick en stor trälåda med sig med nya kromdelar m m, förutom dom som redan fanns på bilen.

En SMV husvagn från 1965 i gott skick införskaffades i början på 80-talet. Den passade utmärkt till min Opel. Det gick lite trögt att dra husvagn - trots den fina väghållningen på SMV-vagnarna - med den treväxlade lådan men efter ett byte till en fyrväxlad så gick det som en dans.

Se även bildarkiv: "Larssons bilder".


Opel Rekord Coupe -62, CFS685. Inköpt juni -78, såld maj -86. Fotot taget 1986.


Opel Rekord L -62/63

Men nu måste vi gå tillbaka ett par år för att komma i rätt ordning. När nu inte den fina blå coupen kunde användas på vintern i snöslask och salt så var jag tvungen att ha en vardagsbil. Efter lite övertalning så fick jag en bekant till att sälja sin fina Opel Rekord 4-dörrars Lyx, också från 1962. Den bilen var också nästan för fin för att använd på vintern.

Många fnyste lite och gör kanske än idag åt en sådan här bil men jag tycker dessa modeller var trevliga bruksbilar, trots det inte helt ovanliga ventilslammret som gör att de hörs på långt håll.

Se även bildarkiv: "Larssons bilder".


Opel Rekord L -62/-63, CFW625. Inköpt feb -79, såld februari -81. Fotot taget ca 1980.


Toyota Crown Pick up -69

1979 börjar det att dyka upp små fräcka pick up i framförallt amerikanska motortidningar och någonting sådant måste jag ju ha. Frågan var bara vad? I Sverige på den tiden fanns i stort sett bara Mazda B1800 och dom var för dyra. Av en händelse fick jag syn på en annons i tidningen om en Toyta Crown Pick up av års modell -69. En "vanlig" Crown hade en kompis till mig så dom kände jag till.

Opel såldes och Toyotan inköptes, reparerades och lackades. Störtbåge med extraljus monterades på flaket och som pricken över i monterade jag en omgång kromade fälgar. Detta med störtbåge med extraljus som lyste över taket hade folk inte sett förut så det blev många frågor. Det var för övrigt under denna tid som lastbilar började åka omkring med extraljus på taket.

Körde sedan med Toyotan drygt ett år tills jag sålde den till en uthyrningsfirma som behövde en liten lastbil.

Se även bildarkiv: "Larssons bilder".


Toyota Crown Pick up -69, DNW069. Inköpt oktober -79, såld mars -81 Fotot taget ca 1980.

_________________________________________________________________________________

Åter till privata fordon

Sidan skapad i Mars 1999.