Larssons privata fordon, 1991-2000
_________________________________________________________________________________

Innehåll:

Larssons privata fordon under åren 1991 och 2000.

VW Polo

VW Jetta

Ford Sierra VIP

Chevrolet Caprice Classic



VW Polo

När nu Mercedesen hade gjort sitt och i väntan på att någon skulle förbarma sig över den så började letandet efter en ny bil. Inget "märkvärdigt" skulle det bli eftersom jag tillsammans med min dåvarande kompanjon hade fullt upp med att hålla vår bärgningsbilar i bra skick. Hos min vän bilförsäljaren, som nu jobbade hos ett VW-företag stod i alla fall denna VW Polo - rostig, ful och utan bromsar.

Provkörningen utan bromsar blev spännande men bilen gick trots allt ganska bra och efter ett antal hundralappar blev bilen min.

Efter skärm och tröskelbyte, lack och byte av huvudbromscylinder blev bilen om inte fin så i alla fall väldigt gul! Denna bil var den mest bensinsnåla bil jag ägt, den gick att köra på en halv liter/mil. Bilen hade en viss "körglädje" men var väl inget vidare på landsvägen. Trots detta så gjordes flera långresor men mest fick den gå runt i stan. En sådan här VW Polo av den första generationen var heller inte någon bil med störande hög kvalite. Men fungerade oftast väldigt fint.

Sommaren -98 visade Polon dock många ålderskrämpor och när avgassystemet ramlade i backen så blev det tyvärr skroten för denna bil. Till saken hör att det var ganska dyra delar till gamla Polo, i vissa fall mer än dubbelt så dyrt som till VW Golf.

När nu min Polo snart hade gjort sitt och en annan bil skulle införskaffas så blev det en VW Jetta.

Se även bildarkiv: "Larssons bilder".


VW Polo -80, KWM819. Inköpt juli -94, skrotad okt -98. Fotot taget sept 1994.


VW Jetta

Denna VW Jetta var billig eftersom fronten på bilen hade stulits! när den stod utanför en bilfirma, strålkastare och grill m m var borta. Det visade sig var lättare och billigare att köpa Golfdelar så därför fick bilen detta lite säregna utseende. Dessutom var bilen behäftad med en hel del brister som under vintern 98-99 undan för undan rättats till.

Under sommaren 1999 fick jag för mig att jag ville ha en kombi och Jettan såldes och jag köpte en Ford Sierra VIP -88.

Se även bildarkiv: "Larssons bilder".


VW Jetta. Årsmodell -84, LFC025. Inköpt sept -98, såld aug -99. Fotot taget mars 1998.


Ford Sierra VIP

Varför då en Sierra? Ja, jag har alltid tyckt om Sierra Kombi, men fram till i dag har dom varit för dyra. I alla fall om motorn är bra och rosten inte fått tag. Denna bil, röd o grann med gröna! rutor verkade vara ett bra renoveringsobjekt.

Eftersom den var matt i lacken så fick det bli en hellack + lackering av stötfångare och handtag m m. Inredningen plockades ur och tvättades med en hyrd mattvätt - innertaket tvättades dock på plats. Efter renovering av bromsar runt om, ny bränsletank, nytt avgassystem och en stor service inklusive byte av kamrem, vattenpump, torkarblad m m blev vagnen mycket trevlig.

Köpte även nya emblem, sidoblinkers, sidolister, stänkskydd, navkapslar och nya gummimattor så vagnen blev nästan i nyskick trots sina 14 000 mil.

Se även bildarkiv: "Larssons bilder".


Ford Sierra VIP -88, EFB973. Fotot taget juli 1999. Inköpt mars -99, skrotad våren 2006.


Chevrolet Caprice Classic

Under sommaren 1999 började jag att leta mer aktivt efter en Chevrolet Caprice. I "alla år" har dom bilarna varit för dyra för mig och inte heller så lätta att få tag på. Men så en dag, av en ren slump som så ofta när man "hittar" en bil, hittade jag annonsen med med en bil till rätt pris!

Under hösten och vintern 1999 renoverades bilen till ett hyfsat bruksskick och användes som sommarbil fram till 2008 då den byttes bort mot en Ford Galaxie 500 Sedan -68.

Se även bildarkiv: "Larssons bilder".


Chevrolet Caprice Classic -77, KPT451. Fotot taget januari 2000. Inköpt den 9 aug -99, såld den 19 augusti 2008.

_________________________________________________________________________________

Åter till privata fordon

Sidan skapad i Mars 1999.