Raymond Sjöqvist
_________________________________________________________________
Uppdaterad 201005
Innehåll: Osterman AB Gengastiden Kriget Säkerhetsselen Räddningskåren Efter Räddningskåren Comet Taxi Svenska Räddningskåren Gula Korset |
Raymond
Sjöqvist är för de flesta - i alla fall av oss lite äldre
- känd som grundare av och chef för Räddningskåren
men hade fler strängar på sin lyra. Sjöqvist började
som bilmekaniker hos Osterman 1931 och gjorde snabbt karriär. Raymond Sjöqvist började sin karriär som sjuåring med att vattna hästar för två öre spannen. När han senare den 14 november 1927 tog sitt körkort hade han genom mycket hårt arbete sparat ihop 10 000 kronor på en sparbanksbok. Inte illa med tanke på dåtidens penningvärde. Hans Osterman AB ![]() Höger: Raymond Sjöqvist i Räddningskårens uniform. Bilden troligen tagen omkring 1960. Raymond Sjöqvist var även en duktig tävlingsförare samt gjorde i samband med RKN´s bildande långa strapatsrika nonstopp-körningar för att se hur långt och länge en människa kunde köra bil. En av Sjöqvist största tillgångar var servicekänslan - en tillgång som visade sig mycket värdefull i samband med starten av RKN 1947. Gengastiden I början på 1930- talet experimenterades det med gengas. Tanken var att åkare - i första hand på landsbygden där bränslet fanns - med skattelättnader skulle gå över till gengas och därigenom minska bensinberoendet. Så blev det inte - bensinen var mera bekvämt och lättskött men hårdare tider skulle stunda. Sjöqvist försåg sig med ett lager av gengasaggregat och var därför väl förberedd när bensinen blev ransonerad den 3 oktober 1939. Kriget När bensinen tröt på hösten 1939 och kriget stod för dörren började folk kontakta bilfirmor för att - mer eller mindre i panik - försöka sälja sina bilar. Inte många företag vågade köpa begagnade bilar som läget var men Sjöqvist vågade, under några månader i början av kriget köpte Sjöqvist ca 2000 bilar! Dessa bilar som hade köpts mycket billigt ställdes undan i väntan på bättre tider förutom de fordon som var lämpliga att köra på gengas. Senare under krigsåren gjorde RS affärer med kolbränsle, kolugnar och destillerade motorbränslen. Efter kriget såldes de bilar som fem år tidigare köpts för några få hundralappar för uppemot 5000 kronor styck. Säkerhetsselen 1946 släppte Raymond Sjöqvist ut sin första "säkerhetssele", en konstruktion som till att börja med inte var helt bra med sina smala axelband och enkla låsanordningar - ingen kunde i sin vildaste fantasi förstå de krafter som släptes lösa vid tex en frontalkrock. 1956 kom en förbättrad version som kallades; "Raymonds säkerhetssele m 56". Förutom säkerhetsselen tog Sjöqvist initiativ till andra trafiksäkerhetsfrämjande åtgärder som; flytvästar på sjön under 1950-talet, skyddshjälm för mc-förare 1955, varningstriangel för bil 1957 samt halvljusanvändning under dagtid 1959 m m. Räddningskåren ![]() Höger: Raymond Sjöqvists visitkort. Efter Räddningskåren 1963 slutade Raymond Sjöqvist på Räddningskåren. Vår personliga uppfattning - som grundar sig på både fakta och "skvaller" - är den att Raymond Sjöqvist slutade i protest mot försäkringsbolaget Skandias slakt och nedläggning av hans livsverk, Räddningskåren. Enl uppgift hade Sjöqvist ett avtal med sin arbetsgivare som sa att han vid avslutande av anställning inte fick starta någon konkurrerande verksamhet på tre år. Sjöqvist startade i stället företaget Raymond Sjöqvist & Son som sysslade bla med försäljning av säkerhetsbälten, fastighetsaffärer samt var "kommunikationskonsulter" samtidigt som Raymond Sjöqvist tillsammans med sin son, Per Raymond Sjöqvist skissades på flera affärskoncept med namn som Comet Taxi, Svenska Räddningskåren och Gula Korset. Raymond Sjöqvist hade många idéer ang sina affärskoncept och detta har gjort att en viss sammanblandning har skett under åren i bla press mellan de ovan nämnda planerade företagen. Comet Taxi ![]() Ovan: Raymond Sjöqvist presenterar sina företagsplaner 1966. Fordonen m m ser ut att vara en blandning av företagen Svenska Räddningskåren, Comet Taxi och Gula Korset. Logotypen på flera av fordonen består av bla ett "R" och "Konsult" dvs Raymond Sjöqvist & Son´s logotype. Man kan notera att färgsättningen på fordonen inte är enhetlig men antagligen prövade man sig fram. Foto från TV nr. 9, 1966. ![]() Ovan: Än i dag finns merparten av dessa modeller kvar i Per Raymond Sjöqvist´s arkiv. Det är dessutom han som målade bilarna. 1966. För att förbilliga inköp och service av fordon var det tänkt att endast två fabrikat skulle användas och antalet fordon beräknades till 250 stycken - varav 50 skulle vara kombibilar - i en första omgång. Bilarna skulle vara lackerade i gult och blått och vara utrustade med ett roterande ljus på taket som skulle vara i funktion när bilen var ledig. Att inte denna organisation trots allt kom till stånd är okänt - det söktes aldrig tillstånd (kanske pga att tillstånd för denna verksamhet ej var möjlig att få) och planerna rann ut i sanden. Svenska Räddningskåren ![]() Höger: En av flera logotyper för det planerade företaget Svenska Räddningskåren. Från Per Raymond Sjöqvist´s samlingar. Gula Korset Det var meningen att Räddningskåren skulle ha det gula korset som logotype men det hade reg som varumärke av Zone i Danmark. Zone bevakade inte rättigheterna utan när tiden gick ut omkring 1966 så "högg" familjen Sjöqvist rättigheterna. Symbolen och varumärket "Gula Korset" lever än i dag - Yellow Cross Safety AB (YCS) - med Per Raymond Sjöqvist som huvudägare. Detta var en bråkdel av allt man kan läsa i äldre material om Raymond Sjöqvist - och som tidigare nämnts - var en föregångare inom bil- och räddningsbranschen. Raymond Sjöqvist avled i juni 1989 i en ålder av 79 år. ____________________________________________________ Källor: Eget arkiv. Tidningen: Motortrafik nr. 2. 1984 Tidningen: Teknikens Värld nr. 9. 1966 Intervjuer med och upplysningar av; Rudolph, Stig. Fd trafikchef på RKN och BK. Sjöqvist, Per Raymond (son till Raymond Sjöqvist). Öhrlund, Claes Göran (vars far arbetade på RKN) Foto; I anslutning till bilderna är ägaren angiven. Om inget annat anges; Larssons samlingar/tow.se. Tack till Per Palm för inskickat material. |
_________________________________________________________________
Åter
till Räddningskåren
Sidan skapad i December 2003.