Flakbärgare
_________________________________________________________________
Uppdaterad 051120
Innehåll: Två eller tre fordon En av dom första flakbärgarna Fördelar Nackdelar Nytt! Många varianter av flakbärgare Höger: Tvålastare av fabrikat Bussing- NAG. Foto: Svensk Motortidning, 1944. Höger: Volvo F610 med EKÅ-aggregat. Flakbärgare av tidig modell med fast flak och lösa aluminiumramper. Foto: Larssons samlingar/tow.se. Höger: Här syns tydligt konstruktionen med lösa ramper vilka fästes i bakkant på flaket. Trots att raperna var av aluminium var dom tunga och otympliga att hantera. När dom inte användes placerade dom på flaket. Foto: Larssons samlingar/tow.se. Höger: Tidig modell av flakbärgare typ trelastare från EKÅ. Foto: Larssons samlingar/tow.se. Höger: Flaket i arbetsläge mot marken. Obs dom många hävarmar, kolvar och manuella stöttor! På en moderna trelastare syns det nästan inte någon skillnad på enkelt eller dubbelt flak då det övre flaket är nedsänkt. Foto: Larssons samlingar/tow.se. Höger: Pelibygge med till marken hydrauliskt skjutbart flak. Flaket var fast monterat i höjdled i framkant och följde med lyftbommen upp i bakkant. Foto: Larssons samlingar/tow.se. Höger: En lite annorlunda flakbärgare från Hambergs i Vendel. Gick under namnet "Gungbrädan" i Stockholm. Ett smart - men kanske inte så snyggt - bygge. Foto: Från Hasse Lennerman. |
Flakbärgare är en benämning
på bärgningsbilar med flak. Flaket är i dag oftast hydrauliskt
manövrerat, dvs att det körs bakåt och vinklas ner mot
marken. Chassier till dagens flakbilar kommer från dom flesta tillverkare av lastbilar - även om Volvo FL6 har en viss dominans - från små Mazda, Chevrolet och Ford upp till tyngre MB, Volvo och Scania. Chassierna är i dom flesta fall tvåaxliga även om treaxliga bärgningsfordon finns och då som så kallade flaktungbärgare (dvs en flakbärgare som bärgar betydligt tyngre fordon än personbilar och lätta lastbilar). Två eller tre fordon Flakbärgaren har en konventionell lyftanordning längst bak vilket innebär att bilen kan frakta i väg två eller tre personbilar eller lätta lastbilar beroende på om det är en "vanlig" flakbärgare eller en trelastare (kallas också "dubbeldäckare") dvs en flakbärgare med två flak ovanpå varandra i två våningar. Flakbärgaren har oftast två vinschar och oftast en på flaket på ca 3 till 5- ton och en i ramen på ca 15 ton. Denna fordonstyp utrustas ofta med kran vilket är en stor fördel vid tex trafikolyckor där motorer slitits loss eller där långtradare gått av vägen och lasten måste lastas om. En av dom första flakbärgarna ![]() Fast flak och ramper ![]() ![]() Fördelar ![]() Flakbärgaren kan även användas till annat än att bärga fordon - kan i princip användas som en konventionell lastbil - är den dessutom utrustad med lastkran får man en mycker flexibel bil. Nackdelar Nackdelen är att bilen blir ganska stor och lång och relativt dyr vid inköp. Den blir svårare att manövrera vid trånga utrymmen tex inne i städer samt vid tex trafikolyckor på smala vägar. I många fall kan inte flakbärgare användas till att köra den havererade bilen direkt in på plats inne i verkstäder då den är för stor. Pga av det stora avståndet mellan bakaxeln och lyftanordningens bakre del är risken för överlast mck stor vid samtidig last på flak och i bakre lyftanordningen. ![]() Många varianter av flakbärgare ![]() ![]() ____________________________________________________ Källor: Eget arkivmaterial. Tidningen Lastbilen. Foto; I anslutning till bilderna är ägaren angiven. Kopiering till sociala medier som Facebook och liknande är inte tillåten utan tillstånd av tow.se eller ägaren till bilden. |
_________________________________________________________________
Åter
till olika typer av bärgare
Sidan skapad i Mars 2005.