Ekå Bilbärgning AB och Bärgningsbilar Ekå AB
_________________________________________________________________

Innehåll:

Den första prototypen

Historik

Mellanbärgare

Flakbärgare

Tungbärgare

Principen

Lyftok och klykor

Bussdolly

Mer om

Ekå Bilbärgning AB

Ekå Mobilkranar AB

Bilder på ett tidigt "V-aggregat"

Broschyr - tungbärgningsagg. ca -65

Broschyr - tungbärgningsagg. "C" ca -67

Broschyr - tungbärgningsagg. "C" och "D" ca -68

Broschyr - mellanbärgningsagg. ca -66

Under 1940 och 1950- talet kom bärgningsbilar med en lågt placerad hydraulisk lyftbom, det sk underlyftsystemet.

En av dom första aggregaten var Sörlings i Märsta och det var detta system som Olov Ekengård vidareutvecklade till det sk Ekå-systemet med en lågt placerad vikbar och utskjutbar lyftbom tillsammans med ett system av lyftok samt lyftklykor. Detta system konkurrerade så småningom ut alla tidigare system med mekaniska kranar och är det system som än i dag används - om än modifierat och förstärkt.

Denna konstruktion var då en revolution i jämförelse med samtida och tidigare konstruktioner som Tranås/Holmes aggregaten mfl som använde sig av en eller flera högt placerade kranarmar eller andra mer eller mindre avancerade fabriks- eller hemmabyggda aggregat med mängder av stag, vajrar, kättingar och block. Ekå-aggregatet var "rent" och bärgningsfordonen blev snygga.

_________________________________________________________________

Åter till svensk bärgningshistoria

Sidan skapad i Januari 2006.